Internet Marketing
Bel ons vandaag nog: 06 101 654 12

Negatieve zoekresultaten in Google

Wat zeggen zoekmachines over uw merk?

In de offline wereld is het voor bedrijven een alledaagse taak om de boodschappen die mensen lezen (of zien) te beïnvloeden. Inderdaad; de gehele PR industrie draait erom. Maar in de online wereld zijn er weinig partijen die zich bezig houden met hetgeen er gezegd wordt in zoekmachines. Een gemiste kans.

Negatieve zoekresultaten Google

Consumenten beslissen namelijk steeds vaker van merk/product te wisselen op basis van internet. In sommige studies verandert zelfs meer dan 40% van gedachte naar aanleiding van een zoekactie. Concurrenten maken onjuiste vergelijkingen, ontevreden consumenten spammen blogs en partijen schenden het merkenrecht.

Maar er is ook goed nieuws: zoekmachines zijn een uitstekende manier om erachter te komen wat er gezegd wordt. De eerste stap is inventarisatie:

Negatieve zoekresultaten in Google opsporen

Stap 1: Maak een lijst met zoekwoorden in relatie tot uw merk

Vaak zijn de woorden waarmee uw merk wordt gezocht anders dan u zou verwachten. Over het algemeen geldt dat uw merk samen met een generieke term wordt gezocht (Apple + Macbook).

Gebruik in eerste instantie uw instinct om een lijst te maken. Hoe zou een potentiële klant uw merk en producten zoeken? Vervolgens is het verstandig deze uit te bouwen op de volgende manieren:

– Hoe wordt uw site gevonden?

Het is gemakkelijk om bij te houden hoe mensen op uw site terecht komen vanaf een zoekmachine. Welke zoekwoorden gebruiken ze hiervoor? In een gratis tool als Google Analytics staan deze zoekwoorden duidelijk in een rij. Maar ook 103bees en Hittail bieden gratis en gemakkelijk hulp.

– Doe keyword onderzoek met behulp van tools

Als uw zoekwoorden veel gebruikt worden is het verstandig gebruik te maken van tools. Deze kunnen in associatie met een keyword welke u invult suggesties geven van het geen gezocht wordt. Good Keywords is een gratis programma waarmee u dit kan doen.

– Bekijk de zoekresultaatpagina’s

In welke context komen uw zoekwoorden voor? Als bepaalde woorden vaak voorkomen vóór of achter uw zoektermen is het verstandig deze in uw lijst op te nemen.

Stap 2: Controleer de resultaten van de verzamelde zoekwoorden

Met een volledige lijst van zoekwoorden kunt u gaan zoeken in zoekmachines. Bekijk de eerste pagina met aandacht. Staan er uitingen tussen die uw merk kunnen schaden? Als het een belangrijk zoekwoord is bekijk dan ook de volgende 4 pagina’s met zoekresultaten: deze stijgen mogelijk later naar de eerste pagina. Noteer de resultaten die u in negatieve én positieve zin opvallen en de positie die deze innemen op de zoekresultaat pagina’s.

Op basis van uw zoekwoorden kunt u ook zoeken wat er gezegd wordt op blogs en nieuws- en vergelijkingssites.

Zoeken op blogs kan goed op Technorati en Google Blog Search. Zoeken naar nieuws gaat uitstekend met Google News en Yahoo Nieuws en op Snakewool staat een handige lijst met gespecialiseerde vergelijkingssites. Enkele algemene vergelijkingssites zijn: Beslist, Kieskeurig, Vergelijk, Tweakers.net en de Consumentenbond.

Stap 3: Maak een risico analyse en onderneem actie

Welke zoekwoorden geven het meeste problemen, wat is prioriteit en op welke posities zijn “probleemresultaten” te vinden? Maak een overzicht zodat u deze over een langere periode kan monitoren.

Start vervolgens met de meest urgente gevallen. Probeer over deze zoekwoorden positieve pagina’s te vinden en link ernaar vanaf uw website. Op deze manier ‘drukt’ u negatieve pagina’s uit de zoekresultaten.

Als er bijvoorbeeld een negatief artikel op het zoekwoord “merk type” in de resultaten staat link dan vanaf uw site (liefst zoveel mogelijk sites) met de woorden merk type naar een positief artikel. Als die er niet is kunt u overwegen zelf wat te schrijven.

Ook kunt u de auteur van het negatieve stuk aanschrijven, commentaar posten bij blogs of in het geval van schending van het merkenrecht contact opnemen met uw advocaat.

Als u deze stappen regelmatig doorloopt en bijhoudt wat de vorderingen zijn zult u over een langere periode zeker resultaten zien.

Dit artikel is geschreven op basis en naar aanleiding van artikelen op brickmeetsbyte, onlinemarketingblog.nl & searchengineland.

The following two tabs change content below.
Furore Internet Marketing zorgt altijd voor goede resultaten. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.

Laatste berichten van Furore Internet Marketing (toon alles)

Geef een reactie